IBS

IBS är en förkortning av irritable bowel syndrome, och betyder ungefär överkänslig tarm. Andra namn är kolon irritabile eller funktionella tarmbesvär.

IBS ger buksmärtor, förstoppning, diarré och ofta gasbesvär. Symtomen kan ibland vara väldigt besvärliga, men ofta går det att minska dem genom att undvika viss mat eller med receptfria läkemedel. IBS är en störning i mag-tarmkanalen där tarmen bland annat har ett stört rörelsemönster.

Symtom vid IBS

Några av de vanligaste symtomen vid IBS är:

  • Ont i magen. Ofta blir det bättre efter avföring.

  • Omväxlande hård och lös avföring

  • Oregelbundna toalettvanor

  • Mycket gaser

  • Svullen mage

Du kan ha ont i magen på olika ställen och på olika sätt. Ofta får du mer ont efter att du har ätit, och viss mat brukar göra det värre. Vilken typ av mat som påverkar just dig är lite olika men många tycker att fiberrik mat, kål, bönor och lök gör det värre.

Vad kan jag göra själv?

Allas symtom och vad som gör det värre är olika. Det som fungerar för någon annan behöver inte vara rätt för dig. Men det finns olika saker som ibland har effekt som du kan prova:

Matdagbok

I matdagboken skriver vad du äter, dricker och hur dina symtom påverkas. Då kan du se om det finns något mönster i hur du mår, eller om det är särskilda händelser eller situationer som gör att du blir sämre.

Undvik viss mat och dryck

Många blir bättre om de undviker vissa livsmedel, men det finns inget kostråd som hjälper alla. Du behöver själv pröva dig fram till vilken mat som du kan äta och vad som fungerar bra för dig.

Fet mat, starka kryddor, kål, lök, kaffe, sötningsmedel (lightläsk) och alkohol kan alla påverka mag-tarmkanalen och kan göra att du blir sämre. Undvik eller ät och drick mindre mängder om du märker att du får mer symtom av särskild mat eller dryck.

FODMAP är en kost där du äter livsmedel som innehåller lite eller inget av vissa kolhydrater som tarmen har svårt att bryta ner. Vissa med IBS tycker att sådan kost hjälper.

För många hjälper det att:

  • Äta regelbundet

  • Mindre mängder mat, men oftare

  • Tugga maten väl

  • Lugn och ro i samband med måltid.

Fiberrik kost

Många människor äter för lite fibrer, men det finns också de som faktiskt äter för mycket. Fiberrik mat är bra om du har förstoppning, men det minskar inte magont. Prova dig fram till hur mycket fibrer just din mage tål. Tänk också på att dricka mycket när du äter mycket fibrer.

Toalettvanor

Regelbundna toavanor är bra, och det är viktigt att försöka ta den tid en behöver. Framför allt kvinnor håller sig ofta för mycket.

Fysisk aktivitet

Många upplever att de blir bättre av fysisk aktivitet. Det räcker ofta med dagliga promenader.

Stress

Stress och oro kan försämra IBS. Det är förstås svårt att enkelt göra något åt det som gör att ditt liv blir stressigt, men för vissa kan det underlätta att skriva en lista på det i ditt liv som gör det krångligt.

Behandling av IBS

Mycket av behandlingen vid IBS består i att förstå sin egen kropp – vad just du mår bättre av. Det finns inga särskilda läkemedel mot IBS, även om det finns läkemedel som kan påverka vissa av symtomen.

Vad beror IBS på?

Ingen vet vad IBS beror på. Antagligen är det flera saker som tillsammans orsakar IBS, till exempel förändringar i hur tarmens egna muskler och tarmens nerver fungerar, hur nerverna till och från hjärnan samspelar med tarmen, samt stress och oro. 

Utredning av IBS

Det finns inget blodprov och ingen röntgenundersökning som kan påvisa IBS. Oftast kan en misstänka diagnosen på det som berättas. De undersökningar en eventuellt gör är mest till för att utesluta andra sjukdomar.