PMS

Vad är PMS?

Premenstruellt syndrom (PMS) innebär humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.

PMS är mycket vanligt, men vilka besvär en får varierar från person till person. Besvären kan också vara olika under olika månader. Ofta behövs inte någon särskild behandling så länge en vet vad det handlar om.

Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) är ungefär som vid PMS men kraftigare, särskilt vad beträffar de psykiska symtomen. För att läsa mer om PMDS tryck här.

Symtom PMS

Vid PMS kan du känna något enstaka eller några få av symtomen nedan:

  • Lätt att bli irriterad, orolig och ångestfylld

  • Snabba humörsvängningar, nedstämdhet, trötthet och sömnstörningar

  • Det finns också kroppsliga symtom som svullen i kropp, ömma bröst, huvudvärk, eller ökad hunger

PMS brukar oftast börja upp till en vecka innan mensen och försvinna när mensen kommer. Men symtomen kan också finnas kvar de första två till tre dagarna under mensen. En del personer har besvär även under ägglossningen. Ibland kan PMS pågå från ägglossningen fram till mensens start. Veckan efter mens har besvären oftast upphört.

Varför får man PMS?

Det är fortfarande okänt varför man får PMS. Men en sak som forskarna tror kan påverka är ämnen som bildas när hormonet progesteron bryts ned.

När du har haft ägglossning ökar progesteron i kroppen. Hormonet minskar igen efter ungefär två veckor om du inte blir gravid efter ägglossningen. Att du får PMS kan betyda att du är känslig för de ämnen som bildas när progesteronet bryts ned.

Vissa kan få besvär redan i tonåren, men det är vanligast bland de som är över 30 år. För många blir besvären starkare efter att de har fött barn. När man kommer i klimakteriet och slutar få mens försvinner besvären.

Hur kan jag få mindre PMS?

Att göra saker du mår bra av och som gör att du slappnar av kan lindra besvären om du har PMS.

Det finns olika saker du kan göra för att lindra PMS-besvär:

  • Du kan träna.

  • Träna avslappning, till exempel yoga eller mindfulness.

  • Försök att ta det lugnt och låta bli att stressa.

  • Se till att sova tillräckligt.

  • Se till att du äter bra mat och att du äter regelbundet.

  • Håll koll på din menscykel

Eftersom PMS kommer regelbundet kan du lära dig förstå och känna igen symtomen. Det kan kännas lättare om du vet vad de beror på och att de går över.

För att vara bättre förberedd kan du till exempel skriva in de aktuella dagarna i en kalender. Det finns också flera olika appar som gör det lättare att komma ihåg var i menscykeln du är.

Du kan också berätta för personer i din omgivning när det är dags för en period med PMS. De personer du umgås mycket med kan de lättare förstå och ge stöd om de vet vad som är orsaken.

När ska jag söka vård för PMS?

PMS är mycket vanligt och besvären varierar från person till person. Ofta behövs inte någon särskild behandling så länge en vet vad det handlar om. Kontakta oss på Freya om du upplever att din PMS eller PMDS påverkar din vardag och livskvalitet på ett negativt sätt.

Behandling vid PMS

Det är olika för olika personer vad som lindrar besvären vid PMS. Därför får du pröva dig fram för att hitta det som hjälper just dig. Det kan vara att du får samtalskontakt vid några tillfällen, eller kanske hjälp att öva på avslappning eller mindfulness. För vissa kan KBT, kognitiv beteendeterapi hjälpa. Det finns även läkemedel som kan hjälpa vid PMS.

Närstående till person med PMS

Du som är närstående till någon med PMS påverkas också. Det finns saker du kan göra för att hjälpa till. Både för att du själv ska må bättre och för att den med PMS ska må bättre.

Håll koll på personens menscykel och var förberedd när en PMS-period är på väg.

Prata med personen om hur ni ska hantera PMS-perioderna. Det är oftast bättre att prata om detta när hen inte är mitt i en period.

Gör en handlingsplan tillsammans. Vad kan personen som har PMS göra för att må bättre när det är som värst? Vad kan du göra?