Vanliga Frågor

Här hittar du svar på några vanliga frågor.

Hur fungerar det?

Vi är en digital vårdgivare för kvinnor, och du träffar oss genom ett videomöte via app i din mobil. Du kan läsa mer om hur det fungerar här.

Vad menar ni med just kvinnors vård och hälsa?

Vårt team är experter inom området kvinnors vård och hälsa men finns självklart där för dig oavsett hur du identifierar dig eller vilka besvär du upplever

Vilka öppettider har ni?

Vi har öppet helgfria vardagar 8-17.

Vad är kostnaden för att använda Freya?

Ett vårdmöte hos Freya innebär patientavgift i enlighet med Region Stockholms regler. Ett besök hos läkare kostar 200:-, hos övriga yrkeskategorier 100:-. Frikort gäller. För personer under 18 år är det kostnadsfritt.

Gäller mitt frikort på Freya?

Ja. Möten på Freya frikortsgrundande och frikort gäller.

Du behöver se till att du har ditt frikortsnummer och giltighetsdatum tillgängliga. I de flesta regioner kan man se sitt frikortsnummer genom att logga in på 1177:s vårdtjänster.

Kan jag använda Freya för mina barns räkning?

I nuläget har vi ingen funktion för att boka in en besökstid för någon annan än dig själv. Ungdomar som har eget BankID kan dock boka tid för sig själva.

Kan jag få recept via Freya?

Våra läkare kan skriva ut recept under samma premisser som en läkare som jobbar på en traditionell vårdcentral. Det är upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient och efter det ta ställning till receptförskrivelse. Läkarna på Freya skriver inte ut narkotikaklassade eller beroendeframkallande läkemedel. Ej heller läkemedel som kräver regelbunden vårdkontakt innan förskrivning. Notera att även många vanliga sömnmediciner och hostmediciner är narkotikaklassade. Freyas läkare är också restriktiva med förskrivning av antibiotika i enlighet med de nationella riktlinjer som finns.

Kan jag få sjukintyg och läkarintyg via Freya?

Våra läkare kan skriva sjukintyg förutsatt att det inte finns ett behov av fysisk undersökning för att utfärda intyget. Det är upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient innan ett intyg kan utfärdas. I normalfallet sjukskriver våra läkare inte längre än 14 dagar från första sjukdagen. Vi kan inte skriva sjukintyg bakåt i tiden (retroaktivt) utan enbart från den dagen du kontaktar oss.

Vart hamnar mitt intyg efter ett läkarmöte hos er?

Efter ditt läkarmöte kan du logga in på 1177:s tjänst https://minaintyg.se/ för att se ditt intyg. Här kan du enkelt skicka ditt intyg direkt till försäkringskassan och/eller ladda ner det som pdf om du vill skriva ut för eget bruk.

Kan jag få remiss från Freya?

Ja, om läkaren bedömer det som lämpligt får du en remiss till vidare vård.

Hur skickas min remiss?

Freya ansvarar för att skicka din remiss till remissmottagaren. Du kommer därefter bli kallad för bedömning av mottagaren.

Journalförs mitt möte på Freya?

Ja, din patientjournal förs precis som vid ett fysiskt besök i det patientjournalsystem som Freya använder.

Hur fungerar provtagning?

Om våra läkare hänvisat dig till provtagning kommer du få information om vilka provtagningsställen som du har möjlighet att ta ditt prov på.

Kan Freya se mina tidigare journalanteckningar?

Vårdpersonal på Freya kan se journalanteckningar från tidigare möten på Freya. I nuläget har vi tyvärr inte möjlighet att se journalanteckningar från andra vårdgivare.

Har Freya en fysisk mottagning?

Vi har en fysisk vårdcentral på Kungsholmen i Stockholm, Doktor Kom Hem. Om du behöver en fysisk undersökning är du välkommen dit. Om det är svårt för dig att ta dig dit kan vi remittera dig till någon annan lämplig vårdgivare.

Varför ska jag lista mig hos Freya?

Vi vill gärna att du som bor i Stockholmsregionen listar dig hos oss. Så som ersättningssystemet i landstinget ser ut är vi helt beroende av listningsintäkter för att kunna fortsätta erbjuda vård på Freya. Du kan när som helst lista om dig till en annan vårdcentral om du vill det. Lista dig här

Hur får jag kontakt med Freya?

För medicinska frågor ber vi dig boka ett möte. För övriga frågor (betalning, avbokning, tekniska problem etc) kontakta oss på info@freya.se eller 08-665 02 00.

Vanliga frågor.png